Wednesday, March 9, 2011

Dia kacak, dia romantik...!!!

Hello readers! Assalamualaikum ;)

You all dah makan? Makan apa tadi? Nak sikit boleh?..*ala, konon2 aku bercakap depan korang la ye* Aku rasa macam agak lama tak update blog. Kata orang kalau lebih dari satu tu maksudnya banyak. Means kalau lebih satu hari maksudnya banyak hari. Then kalau banyak hari maksudnya lama. Then kalau lama tu maksudnya... *ok2, I shut my nonsense talk* ^_^

Btw gorgeous, lama ke kejap ke tu bukan topik asal yang bermain2 di benak fikiranku ini untuk dijadikan title post, ok pull stop. Dalam keasyikan dan kesibukan hari, jam, saat..kadang2 ingatan terhadap arwah abah aku yang encem lagi menawan hati mesti dan pasti akan datang menjengah. Hey, this is not a sad post ok! Yang pergi tetap pergi tapi kenangan dan segala perkara berharga yang ditinggalkan tetap menjadi azimat untuk aku terus mengorak langkah dalam kehidupan di dunia fana ni dan kehidupan seterusnya insyaAllah. Eh, baru perasan ayat aku takde koma. Takpe, you all pandai2 la pause sendiri ye. Kalau agak2 rasa macam nak semput baca, minum air tau. Air putih tapi bukan susu. Sesungguhnya air putih yang jernih bagus untuk terus kekal segar sepanjang hari dan...dan..alrite, my babbling will go on..^_^

Dulu2 kan, masa aku kecik2, besar banyak ckit dari semut, aku suka tidur dengan arwah abah. Sebab, akan ada pakej bila tidur dengan dia. Pakejnya, cerita2 dongeng. Kesiankan, kalau budak2 mesti kena dengar cerita2 dongeng. Tapi bagus jugak kan, takkan la kecik2 aku didengarkan pasal cerita2 palsu yang lebih dongeng dari biasa seperti gosip2 artis tempatan yang kawin dengan artis luar negara jiran. Sungguh tak munasabah la kan..kan.. Tapi aku paling suka amik pakej nyanyian. Arwah abah kalau nyanyi memang lunak merdu suara dia. Superb and vouge da vass! Antara banyak2 suara yang aku suka kat dunia ni is my late dad's voice of course. Especially suara waktu pagi. Suara yang segar dan lantang tak lembik lemah longlai. Agak detail tak penilaian aku. Ok, kalau nyanyi pulak bukan sekadar lagu dari bahasa ibunda kita je. Macam2 bahasa, jepun english hindi, paling dia suka nyanyikan lagu row row row your boat. Row row row your boat, gently down the stream. Merrily merrily merrily merrily life is but a dream. Ingat lagi tak lagu tu? Masa kat kindergarten kan cikgu ada ajar lagu tu. Ada lagi satu lagu jepun, tapi tak ingat la liriknya. Arwah abah memang kaya dengan penggunaan dan kesenian bahasa. And he was very artistic person. Tulisan dia sangat cantik and confirm la tak macam tulisan aku yang cakar ayam itik...memang sangat jauh beza. But then, dia bukanlah degree graduate yang terbilang sebab dia stop study until Cambridge level je. Anak yatim je kot. Dulu aku selalu tertanya2 pada diri sendiri *sebab aku tak berani nak tanya orang, kalau tanya pun mesti jawapan tak memenuhi kehendak soalan. so lebih baik aku takyah tanya* soalannya macam ni, "hmm..abah ni tak rasa sedih ke? dah la takde mak takde ayah. Macam mana abah ni pandai bawak diri? Berani dan tabah pulak tu. Erm, kalau aku nanti macam mana la.. Kalau abah bercakap mesti best, lantang, steady ada gaya..kat mana abah belajar semua tu?...." And the questions keep refreshing and always be added until I met the answer while I keep myself run my precious life. 

Masa arwah abah kecik dulu, atuk and nenek sedara aku yang jaga. But then mereka sangat garang dan sadis ok. Setakat kena rotan tu biasa je bagi arwah abah. Kalau dengar cerita dari arwah abah yang dia dilayan teruk2 macam tu, huish memang menyirap darah, kalau boleh nak je gi rotan atuk and nenek sedara aku tu. Tapi takde la aku buat macam tu kan.. They all pun dah berusia emas and dah bertaubat dari melakukan kekerasan terhadap kanak2 pintar macam arwah abah. *Ha, jangan2 kes yang aku buat dulu, penganiaan bersiri tu mesti sebab mewarisi mereka ni.aiyok!* Ada satu ketika dulu, atuk sedara aku (dia pun dah arwah dah) tulis surat kat arwah abah marah2 because of something. Sorry, aku lupa kes apa. Boleh pulak main tulis2 surat atuk aku ni. Pastu dia tulis dalam bahasa inggeris. Masa tu arwah abah dalam lingkungan usia awal remaja la. Then, arwah abah apa lagi. Dia balas la surat tu dalam bahasa yang sama. Tapi..tak main la guna word cikai2 je. Arwah abah guna semua bombastic words yang dia cari dalam kamus. Nasib baik background study dia pun english jadi setakat yang basic nak buat ayat tu takde masalah sangat. At the end of the day, bila atuk aku dapat surat tu, baca..dia pulak yang pening kepala tak faham. See..pandang rendah lagi kat budak mentah. Kan dah terpening. Dear grandpa, my dad is become superb silently. Mesti tak perasan kan ;) Btw, aku ngan atuk sedara aku ni agak rapat. Bila dia dah takde tu terasa jugak la kan.

Dalam entry lepas lepas, klik sini aku ada cerita yang aku dibandingkan warna kulit dengan tv kan? Ok2, aku tahu kurang patut tapi itulah yang terjadi. Tapi kalau setakat arwah abah yang kata, tacing2 ni kejap je. Aku cepat cool. Lagipun, aku paling suka kena marah ngan abah. Tapi kalau ngan mak...'tak nak kawan mak..' tu ayat zaman kanak2 la ye =P Last2, sekarang kena la kawan kan. Dah mak sorang je pun pemimpin rumah yang ada. Hee~ Eh, tadi nak cerita pasal warna aku kan. Ha, dulu aku pernah merajuk sampai menangis gara2 mak aku cakap aku tak cantik sebab gelap. Kejadian tu masa awal persekolahan kalau tak silap. Still in primary 1 or 2. Aku ni dulu kalau bab2 nak mendandan rambut orang, memang aku suka. Then aku tolong la anak sedara aku yang sebaya ngan aku ikat jalin, ala yang silang2 tu. Aku pun ikat la rambut aku sekali, pastu we all pergi dapur tunjuk kat mak and kak long aku. Pergi dapur sebab they all tengah prepare dinner. Kalau they all tengah menoreh getah, mesti kitorang pergi tunjuk kat belakang rumah. Tapi belakang rumah kite takde pokok getah wak..=p. Bila tunjuk then mak cakap "alala, comelnya cik putih (bukan nama sebenar anak sedara aku)..hai..yang sorang ni gelap pulak..bla bla" lebih kurang camtu la dialognya. Iya, soalnya aku ini gampang aja donk lupain segala yang penting2. Maafin aku ya..tapi pointnya itu. Mau aja kata aku gelap, kelat, legam segala..adduh! Aku kemudiannya terus mundur lalu menekup muka melimpahkan air dari mataku ke ruang tamu. Lalu terus dipujuk abah tercinta. " Ala, biar la hitam pun. Awak tu memang cantik kalau hitam (abah, how frank is that?oh!). Cuba tengok pemimpin africa tu, hitam jugak. Hitam2 pun boleh memimpin negara" Hmm? Pemimpin Africa? Nelson Mandela tu ke? takpe2..aku terima pujukan tu. Africa pun africa la janji hitam. Eh?! hihiks~ Hati kanak2 berkata, satu hari nanti aku boleh jadi pemimpin yang terbaik sekurang2nya untuk diri sendiri. Terbaik dari sudut mana, sukar untuk dinilai dari sudut pandang individu. Hari ni, makna baik itu sendiri sudah menjadi sesuatu yang begitu subjektif. 

Since that day abah tak cakap dah aku gelap ke apa. Tapi, after that setiap kali lepas mandi mesti dia sapukan cream hazeline snow kat muka aku. Wawawa..apakah maknanya tu?apakah?.. Dulu tak diisukan lagi status halal haram produk tu. Jadi dengan rapi, aku dilumurkan aja cream itu. Arwah abah ni, memang rajin mandikan anak2nya dari kami kecik sehingga ke usia yang sepatutnya untuk dimandikan. Setiap kali mandikan tu, mesti dan pasti segala daki dan kotoran akan dicuci. Bukan setakat mandi air ngan sabun je. Dia akan gunakan napkin baby tu untuk sental muka and badan anak2 dia. So, setiap kali lepas mandi mesti dia cakap, "tengok, kan dah berseri bila abah mandikan". Style my dad, dia akan bangun seawal jam 4 pagi dan mandi. Macam tu kot petua nak bagi suara segar. And kalau arwah abah nak kejut aku or adik beradik yang lain tidur, mesti kejut dengan lembut sebab tak bagi bangun dengan mengejut. Sebab tu kalau tengah tidur ada orang goncang2 badan aku ke aku rasa macam nak sepuk. And right now if nak tidur phone mesti silent and letak kat lantai. Baru la dapat rasa tidur yang nyaman dan harmoni. Peace! Actually, aku nak convey gambar arwah abah masa muda2 dulu. But then, semua gambar tu ada kat rumah. Jadi aku tunjuk gambar yang ada je la ye.. ^_^

Tengok..tengok..yang ni confirm bukan abah..orang hitam kurang putih pun berdiri sama taraf je ngan orang putih.. ^_^ btw ape la yang ada pada warna kulit. yang penting hati mau baik yaw!



encem tak encem tak? my late dad memang encem dari muda lagi..tak yah nak pakai2 botox segala..=P and romantik!

Gambar ni aku saje letak sebagai penghargaan untuk orang yang duk sebelah aku (dia tengah makan nasi lemak) dia la yang sponsor baju ni..;)


P/s: Setiap orang ada cerita and pengalaman masing2. Setiap orang juga mempunyai sudut pandang dan penerimaan yang berbeza tahap kekereatifannya. Ada orang suka jadikan alasan kekurangan yang ada dalam hidup mereka sebagai punca mereka tidak bahagia, berjaya atau apa2 saje la.. Tapi dalam hidup yang keseorangan dalam dunia ni, kita sentiasa ada tuhan. Dan ingatan terhadap yang lebih berhak tu, menjadikan hidup kita lebih lengkap dan sempurna dalam keadaan apa sekalipun. Arwah abah takde mak ayah, tapi ada pemikiran yang sangat brilliant. Hidup lah dengan gembira dan bijak menghadapi segala macam perkara yang datang dan pergi dalam hidup ni. Aku cuma share cerita je. Tapi kalau ada ayat2 macam membangga diri tu, aku minta maaf because its just my style of writing. Don't take port yah!

P/ss: kalau nak cerita sejarah hidup kita, memang takkan pernah habis sampai akhir hayat. Peace no war gorgeous! ^_^

Until see you again! Zai Jian!
Take care! ;)

7 comments:

  1. enin pun rndukan arwah atuk...
    kadang2 rs mcm die hidup je lg sbb kata2 die sgt melekat kat dlm pkiran n hati enin.
    smoga arwah atuk ditempatkan dlm kalangan org2 dicucuri rahmat oleh Allah. amin..

    perenggan last tu, yes! i admit it. he's such a brilliant man. cuma xde rzki blaja tggi2 je. klau x msti kalah tun mahathir. kan,kan,kan? ;)

    ReplyDelete
  2. your late beloved father ada iras2 keturunan my family belah bapak. muka orang2 beriman dan berjaya. hehe. btw, your father mmg hensem. and caring. that's what i see in u too my dear. :)

    ReplyDelete
  3. wah.. panjangnya.. ;) bila ingatkan dia, baca alfatihah, jadi la anak solehah, kerana doa anak solehah tu salah satu yang menjadi bekalan tak terhenti buat dia di sana.. ;)

    Nadh datang melawat kamu.. Assalamualaikum..

    ReplyDelete
  4. enin> hihi..brilliant is it..xde la kalah cuma tggi ckit je dari tun dr.m..setiap manusia tu akan mati jasadnya..tp tdk jiwanya yg telah dikongsikan..sbb tu kadang2 kte rasa dia ada..;)

    hayat> eyt, x balas msg eh..sampai hati..:( hihi..ya la, like daddy like daughter org kate..=P

    FL> tu pun dah pendek..hihi..thanx..insyaAllah akan ambil semua nasihat tu..;)

    ReplyDelete
  5. dear... u sgt sayang yut daddy.. i terharu sgt tau.. ;)

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. saya nak bgtau yg awak ni sgt baik..sentiasa ingat parents... ;) kim salam kat mak ye....

    ReplyDelete

Awak nak tulis apa tu?...;)