Friday, March 25, 2011

Menses? Apa tu?

Hello & Assalamualaikum ;)

This entry is exclusive for the gorgeous babes. Untuk para lelaki yang rupawan lagi dermawan (???) entry ini juga sesuai untuk anda mengambil tahu serba sedikit perihal sistem biologi wanita. Menses? What did you all know about that term? Anyone?.. Huh, no one? (poyo gilerz..macam aku sorang je la yang tahu). Aku tahu term 'menses' ni masa aku primary 5. Ada satu masa tu, team kesihatan dari mana entah aku lupa datang bagi talk pasal menstrual cycle. Along with their product suggestion and promotion. Almaklumlah, aku kan sekolah all girls, yang tak bepeluang tengok boys encem2 (miring~~~) jadi perkara2 berkaitan dengan sistem dalaman wanita ni amat dititik beratkan. Yup! Menses is all about the discharge of blood from women puberty. And...persoalan yang paling serius untuk dibicarakan berkenaan menses ni, selain daripada kaedah sanitasinya, what will come cross to our mind is how to overcome the menstrual cramp. Ala, yang angpa semua duk panggil period pain tu la ataupun senggugut.

Many women would suffer from the severe pain during menstrual cycle. It is very common for  women to suffer at least once in a life time and also, there are women who suffer badly until they'll absent to her work or any happy2 go lucky stuffs. Kesian kan... Ye, kesian kesian.. =p Aku baru tahu yang orang medic panggil menstrual cramps ni dysmenorrhea. Comel jugak kan nama ni.. ;) Setiap bulan, sistem biologi badan para gadis yang dah akhil baligh dan wanita yang normal akan mengalami penebalan dinding di uterus. Hal ini berlaku disebabkan oleh penyediaan dinding untuk membantu perlekatan ovum yang telah disenyawakan. Tapi...relax..bagi yang single mingle tu, ovum takkan disenyawakan secara tiba2 tanpa kuasa tuhan. 



Ok, bila telur (ovum) tidak disenyawakan, tiga component iaitu hormones, estrogen dan juga progesterone akan menurun dan pada masa ni la uterus kita para gadis dan wanita akan menebal (swell) then kemudiannya begins to die. Huh? Means, compounds ni la yang akan discharge nanti via woman puberty. Ini la yang dipanggil kitaran haid. Pada masa yang sama jugak, prostaglandins akan dikeluarkan. So these compounds would cause the contraction to the muscle, constricting the blood supply to the lining. Dengan itu, lapisan dinding tersebut akan dipecahkan lagi dan lagi. Kemudian, contraction akan berlaku di uterus untuk mengeluarkan lapisan dinding2 yang lama atau kita panggil tisu endometrium dari serviks dan vagina. Painful cramping is caused by the bloody tissue that pass through the cervix. 

Woman reproductive tract. Cool huh~


See see.. God created women to feel the such things. Istimewa kan.... Jadi, kepada para cowok ganteng di luar sana, tolong faham donk wanita2 kesayangan kamu yang kadangkala merasa sakit disana disini. Soalnya kamu itu gak usah terlalu keras kepala tau gak mau berlagak cool segala. Ya...emang cowok yang gentleman itu lebih menawan kalbu. Regardless kamu itu abang ke adik ke husband atau kakek2 (atuk) sekalipun. Hihiks~ 

Many women might have the situation like this. Seriously, it has so much pain.
Ya..cumanya wanita gorgeous itu kebanyakannya bertindak
tenang dengan kesakitan yang dialami. Syabas!

Atau mereka mungkin mengalami kemurungan.....

Macam ni...:'(
Ada jugak yang terpaksa baring melengkung.... Kasihan bangat nih...

By this time, cramp tu menyebabkan rasa sakit seluruh badan...huhuks~

Kalau kat rumah, para gadis boleh dijaga oleh ibu2 bapak2 siapa yang punya anak..ok, tak ingat lirik. Tapi katakan lah, my beautiful girls and women tinggal berseorangan tanpa teman, I would suggest you several tips to relieve the cramps ^_^

  • First of all, MAKAN! EAT! CHI FAN! Mak aku cukup pantang kalau dalam keadaan genting seperti yang disebutkan di atas aku tak makan especially breakfast. Tapi best jugak kalau rasa malas nak makan kat rumah, sebab mak boleh tolong suapkan. Hihi..(aku suka ambil kesempatan untuk bermanja. Yes, u all can xerox my way) Makan sangat penting untuk membekalkan tenaga yang lebih terutama ketika banyak otot dalaman yang berkerja keras ketika menstruasi. Zinc, calcium, vitamins and other main nutrients are very helpful to reduce the cramps and pain.
  • Mandi air suam. Ok, some people might say you all mengada2 nak mandi air suam seolah2 sedang berada di Korea. Tapi apa ada hal..asalkan you all tak menderita sakit seharian ok la kan. Yang penting bukannya susahkan siapa2 pun. Actually the mild heat also could reduce the pain. Nak lagi best, mandi la bersama2 aromatherapy. Bagi la otot2 kita tu relax sikit, ye tak? ;) 
  • You all boleh jugak letak heating pad kat kawasan yang cramp tu. Kalau takde, amik je botol letak air panas around 60-70 degree Celcius. Nak test suhu air tu, cuba la celupkan jari dalam air, kalau melecur, tunggu la air tu sejuk ckit baru guna..=P
  • Home remedies also works to relieve pain. You can make your own warm ginger drink babes. Halia ni bagus untuk membuang angin2 jahat yang terperangkap dalam badan dan menjadikan you all segar sepanjang masa. 
  • Last choice, pain killer la. Bagi aku, ibuprofen lebih mujarab berbanding paracetamol. Ada juga yang suka consume ponstan kan. But then, aku ni orang kampung, suka yang tradisional sikit. Kadang2 aku memang suka jadi perempuan melayu paling akhir di abad ini. Yosh!!! =P
  • Chop, kalau aku terdesak, aku suka call abang aku pastu menangis. Sangat tidak dapat diterima akal tapi tak kisah la asalkan aku bahagia. Suka tengok my big bro menggelabah kerisauan sebab adik kesayangan dalam kesakitan. Sweet kan sweet kan abang aku. Hehe.. ;) Tapi kat sini aku suka call seseorang... Click sini!
Dan..... Anda akan rasa lebih gembira dan ceria..... =D

Kualiti gambar agak kurang memuaskan. Tapi tak kisah la kan... ;)


P/s: Tips yang aku bagi tu adalah perkara yang aku belajar dari pembacaan dan perkongsian dengan my lovely mummy yummy (erm?..). All those work and suit me perfectly so far. So, diharap ada input yang berguna untuk semua ok!

p/s: Mungkin apa yang dibicarakan dalam entry ni dipandang sinis sebab for some people perkara macam ni perlu dibincangkan dengan berbisik2 antara dua wanita. But then, anggap la ini perkongsian ilmu ye. Ala, macam kita belajar masa kat sekolah2 dulu... ;)

That's all for now honey. Ada masa kita jumpa lagi ya! Take care! ^_^



3 comments:

  1. Kenapa seorang wanita itu MULIA? kerana dari seorang wanita lahirlah seorang insan yang bakal mantakbir alam semesta ni....insyAllah..

    awak dan wanita2 di luar sana sangat istimewa dapat merasai kesakitan seperti itu (period pain), jadi... kalian lebih mengingati erti kesakitan itu dan memunasabahkan diri berbanding lelaki.. time ni la baru wanita2 nak tgk sifat jujur lelaki terhadap wanita yang berada dalam kesakitan... perlu dibantu dan dibelai.. bukan bila perlu kita perlu dimanja tapi biler sakit entah mana si wanita ni di 'tohok' kemana..erm...

    peredaran haid ini juga salah satu langkh penjagaan kebersihan oleh wanita..so, wanita yang didambakan oleh seseorang lelaki yang soleh bukan hanya pada pandanagn mata sahaja tapi dari segi kebersihan tubuh badan dan bersih hati dan jiwanya... ;).. bile wanita menjaga kebersihan diri, mereka akan jaga kebersihan bila berhadapan dengan Allah SWT ( beribadat seperti berzikir) dan akan menjaga hubungan dengan manusia lain( berkenaan maruah diri mereka)...

    ReplyDelete
  2. thanx mr! ;) tohok? through out eh? hehe..
    ye la, actually baik lelaki or wanita kena titik beratkan soal penjagaan diri. jgn la main tohok2 nanti saya taknak kawan dengan budak lelaki lagi. =P btw, both man and woman must know the importance to keep themselves hygiene, healthy and gorgeous vogue da vass ;) kan kan..

    ReplyDelete
  3. betul2x.. ni saya cayang lebey kat awak.. hahaha..jom kiter kekalkan kebersihan diri ek..

    ReplyDelete

Awak nak tulis apa tu?...;)