Wednesday, August 26, 2009

Secebis Kata Untuk Renungan...:)

Salam Ramadhan...:)

Regarding to the previous entry (speaking London jap..hehe)..
Kenapa ya agaknya saya jadi teruk macam tu sekali...(heww..*sigh*)
Ada apa dengan diri masa tu?..(flashback~..)

Setelah diamati dan direnung...saya sedar yang hanya tubuh badan sahaja berada di tempat kejadian..(mcm pelik je ayat ni)
Fikiran saya entah ke mana..melayang2 dan tak kembali ke tempat yang sepatutnya..
Kalau dilihat dari sudut fizikal semata (jasmani)..saya tenang aje..dalaman pun.....
Cuma apa yang pasti..saya rasa kosong..kosong tanpa isi..(macam tin kosong tu..;p)

Seterusnya.....
Apa yang saya ingin kongsikan disini..setiap manusia tu adakalanya boleh terlepas dari kawalan...maksud saya,kawalan minda..:)
Macam yang saya dah alami tu...saya gagal menumpukan sepenuhnya pada perkara yang saya sedang lakukan...disebabkan itu,saya melakukan kesalahan berulang2 kali..(i didn't ask for the continuous mistakes)...but...i did it...(^_^)

Sebagaimana kebanyakan dari kita ingin menjadi pemandu yang cekap kepada sebuah kenderaan..(definisi cekap menurut pandangan?..yang tak pernah langgar tiang kot..hehe ), seorang manusia juga perlu manjadi pemandu yang cekap untuk dirinya sendiri...
Perlu ke?...
Ya,perlu bagi saya..kerana setiap manusia di dalam dunia ini mempunyai perjalanan hidup masing2..bergantung kepada pilihan..dia nak berjalan bagaimana...(walking,driving,cycling..asalkan dapat menuju ke destinasi yang dia impikan)..
Bila telah dinamakan perjalanan hidup...kita tak kan boleh lari daripada perkara2 yang boleh memberikan impak kepada tindakan kita secara lahiriah...

Dalam keadaan tertentu...tanpa kita sedari..kita diduga dan diuji dengan bermacam-macam perasaan (gelisah,tak menentu, takut,gembira,berdebar2....dsbg..)
Sehinggakan kadang2 tindakan yang bakal kita ambil nanti mungkin akan tersasar jauh dari prinsip yg telah lama kita bina..kita tidak perlu mengalah dengan pelbagai perasaan yang datang tanpa diduga ini..sebaliknya,kita wajar hadapinya dengan tenang,rasional dan berani..

Apa yang penting, kita perlu husnuzhon dengan Allah..kerana bukankah setiap perkara yang Dia berikan itu adalah yang terbaik untuk kita...dan sesungguhnya Dia Maha Pengasih dan Maha Penyayang...

p/s: Saya masih ingin membuat coretan..tapi...sehingga disini dulu ya..
Salam Hormat...
da~ ;)

2 comments:

  1. hmmm....
    slalu kan...terlepas dari prinsip....
    kadang-kadang malu dengan apa yang da buat...menyesal dengan diri sendiri...
    but, as u said ' i didn't ask for the continuous mistake'....=(

    ReplyDelete
  2. hehe..yea..didn't ask..
    yet still did it..rite?hehe
    hurm..kadang2 xtau nk campak diri ni kat mana ble byk sgt wat salah..
    sbb kat mana2 tempat pun..semuanya milik tuhan..
    the thing dat we can do is just repent..
    dgn manusia pulak,minta maaf je laa..

    ReplyDelete

Awak nak tulis apa tu?...;)