Friday, December 31, 2010

Petua Si Nenek Kebaya

Assalamualaikum w.b.t

Hello n hi gorgeous!

Setelah berhari-hari bersantai di rumah tanpa terlibat dengan kerja2 projek tahun akhir maka dengan sukacitanya saya menyibukkan diri dengan kerja2 yang perlu di rumah. Wahhh.. Ternyata berada di rumah sendiri sangat seronok! Ops, bukan sekadar menjadi Cinderella yang tidak habis2 dengan 'house-core'nya, tapi juga menjadi nenek kebaya yang mengamalkan koleksi petua2 lama. Takmau la nenek kebayan ya,sebab dalam dongeng muka dia kurang lawa. Tak macam nenek kebaya..cantik! =p


Aww..stop with those nonsence! Sekarang ni saya ingin berkongsi resepi petua untuk mencerahkan kulit. Tapi sebelum tu, saya mohon agar semua pembaca saya yang cantik, kacak, cakep dan ganteng ni menjadi lebih realistik yerrr.... petua ni adalah untuk kembalikan kecerahan asli dimana warna kulit yang dianugerahkan Allah kepada kita sejak azali itu. Jangan pulak mimpi untuk jadi putih macam Jacko a.k.a M.Jackson kalau amalkan petua ni. Macam kapas pun jangan..KECUALI, sejak umur sehari lagi memang dah memiliki warna kulit macam tu ye!

Alright, Let us start with the ingredients and suitable procedures! =P

Bahan2:
- Sediakan semangkuk beras pulut hitam yang dicuci bersih dan dijemur sehingga kering atau keringkan mengikut kreativiti anda. Nak guna 'hairdryer' pun boleh asalkan berasnya dicuci.
- Sebiji kuning telur
- Sebiji limau nipis yang diambil perahan jusnya.

Cara2 membuat masker:
- tumbuk atau 'blend' beras pulut sehingga hancur.
- campurkan dengan kuning telur dan jus limau nipis.
- gaulkan sehingga sebati.

Cara2 memakai masker:
- IMPORTANT! Pastikan wajah dicuci bersih supaya tiada habuk yang terperangkap ketika pemakaian masker nanti.
- Tempelkan masker tadi keseluruhan muka dan sebahagian leher. (jangan sampai menutupi mata)
- Biarkan selama 30 minit atau 1 jam.
- Setelah kering, cuci muka dengan air suam sehingga benar2 bersih dan tiada sisa2 masker yang masih melekat.
Pemakaian masker yang alami (penggunaan dari bahan2 semulajadi) ini selain dapat membantu kulit kelihatan sihat, dapat juga mengembalikan kesegaran wajah. Dapat diperhatikan kaitannya semasa menunggu masker kering dalam tempoh waktu yang ditetapkan, kita boleh berbaring sambil memejamkan mata. Pada waktu ini, otot2 di wajah dapat 'relax' dan insyaAllah minda kita juga dapat direhatkan setelah asyik bekerja berfikir pelbagai perkara. Wajah yang segar, cerah semulajadi dan bertenaga bermula dari fikiran yang tenang, jernih dan lapang. Tidak terkecuali dari hati yang tanpa sekelumit hasad, iri atau apa saja 'presumption' negatif terhadap perkara sekeliling. Begitulah kesan psikologi yang dapat mempengaruhi penampilan seseorang. Jadi yang terpenting, kecantikan dalaman perlu kita naik tarafkan sebagai pemancar kecantikan luaran. :)

Oh ya, putih telur yang terasing tadi boleh diguna pakai sebagai 'light mask'. Pukul putih telur tersebut sehingga berbuih kemudian sapukan ke muka. Biarkan kering selama 15 ke 20 minit kemudian bilas sehingga bersih. Atau, masak je la telur putih tu..jangan buang,tak baik membazir yee. hehe..

Selamat Mencuba!

3 comments:

  1. salam...
    weh budak bucuk..ko kat ne?
    btw, i need ur no pls...

    ni mesti ko jadi mak andam sape2 ni..
    da pandai ek bg beauty tips..
    hehe

    ReplyDelete
  2. wslm..
    hihi..takde makna la nak jadi mak andam..
    tp untuk diri sendiri ok jgk..
    tlg ape babe?btw, if personal matter, text kat fon ok! ;)

    ReplyDelete
  3. eh,chop! aku slh bce rupenye..u want my no eh?sure2,i catch u now!

    ReplyDelete

Awak nak tulis apa tu?...;)